Încheierea (înregistrarea) căsătoriei
Acasă » PRIMĂRIA » Servicii publice » Evidența persoanelor. Stare civilă. Alegeri » Stare civilă » Încheierea căsătoriei
Actul de căsătorie se înregistrează la serviciul public local pentru evidenţa persoanelor sau la primăria unității administrativ-teritoriale în a cărei rază teritorială au reşedinţa sau domiciliul viitorii soţi.
Pentru căsătoriile care urmează a fi încheiate pe raza teritorială a municipiului Bistrița, documentele necesare pentru întocmirea actului de căsătorie se depun la sediul Serviciului Stare Civilă cu maxim 30 de zile și minim 11 zile înainte de data căsătoriei.
Programarea casatoriei se poate face în avans, personal, la sediul Serviciului Stare Civilă.
Declaraţia de căsătorie se face personal, de către viitorii soţi, în scris, la primăria locului de domiciliu sau de reşedinţă al unuia dintre soţi.
Căsătoria se încheie în termen de 11-30 zile de la data depunerii declarației de căsătorie, dar fără depăşirea termenului de valabilitate ( de 30 zile) a certificatelor medicale privind starea sănătăţii. Termenul se calculează cuprinzând atât ziua eliberarii certificatelor, cât şi ziua în care se oficiază căsătoria.
Odată cu declaraţia de căsătorie viitorii soţi prezintă următoarele documente:
a) actul de identitate, în original (trebuie să aibă termen de valabilitate atât la depunerea declaraţiei de căsătorie, cât şi la încheierea căsătoriei);
b) certificatul de naştere, în original;
c) certificatul medical privind starea sănătăţii (certificatele medicale prenupţiale sunt valabile 30 zile de la data emiterii şi trebuie să cuprindă menţiunea expresă că persoana se poate sau nu se poate căsători) ;
d) daca viitorii soți hotărăsc să aleagă regimul matrimonial al separației de bunuri sau al comunității convenționale, documentul încheiat în fața notarului public trebuie prezentat odată cu declarația de căsătorie. (art.329 NCC)
e) acte, în original şi în copii traduse şi legalizate ori certificate de ofițerul de stare civilă, din care să rezulte desfacerea căsătoriei anterioare, dacă este cazul. Aceste acte pot fi:
– certificatul de deces al fostului soţ;
– certificatul de naştere sau de căsătorie, cu menţiunea de desfacere a căsătoriei;
– sentinţa de divorţ rămasă definitivă şi irevocabilă; pentru divorţurile pronunţate între 8 octombrie 1966 şi 31 iulie 1974, aceasta trebuie să poarte menţiunea că a fost înscrisă pe actul de căsătorie în termen de 60 de zile de la pronunţare;
– certificat de divorț.
În cazul căsătoriei dintre cetăţeni străini sau aceştia şi cetăţeni români, se vor prezenta, pe lângă actele necesare cetăţeanului român şi următoarele:
- Certificatul ori extrasul de naștere în original eliberat de autorităţile străine, care să conţină APOSTILA conform Convenţiei de la Haga, dacă ţara emitentă este semnatară a convenţiei; în cazul în care ţara emitentă nu este semnatară a Convenţiei de la Haga sau a unei convenţii bilaterale cu România, certificatul ori extrasul trebuie să fie SUPRALEGALIZAT, procedură care constă în:
a) vizarea documentului de autoritatea competentă a statului de provenienţă,
b) supralegalizarea de misiunea diplomatică a României din acel stat sau de către misiunea diplomatica a statului de origine, din România şi
c) în ambele cazuri supralegalizarea finală a documentului de către Ministerul Afacerilor Externe al României) (art. 1092 din Noul Cod Civil).
2. Traducerea în limba română autentificată de un notar public din România, de oficiul consular român sau un notar public din străinătate, caz în care va conţine Apostila conform Convenţiei de la Haga sau supralegalizare, după caz;
3. Documente eliberate de autoritățile competente ale statului de cetățenie, datate recent –maximum 3 luni de la emitere-, ori care au prevăzut, în conținut, termenul de valabilitate, pentru cetățenii statelor cu care România a încheiat tratate, convenții sau acorduri de asistență juridică, din care să rezulte că sunt îndeplinite condiţiile de fond, cerute de legea lor naţională, si nu exista impedimente pentru încheierea căsătoriei in România.
4. Documente eliberate ori autentificate de misiunea diplomatică sau oficiul consular acreditate in România ale ţărilor ai căror cetăţeni sunt, din care să rezulte că sunt îndeplinite condiţiile de fond, cerute de legea lor naţională, si nu exista impedimente pentru încheierea căsătoriei in România. (art. 2586 din Legea nr. 287/2009)
5. Declaraţie notarială a viitorului soţ (cetățean străin sau apatrid) din care să rezulte că îndeplineşte condiţiile de fond cerute de legea sa națională pentru încheierea căsătoriei în România.
6. Paşaport original în care să fie aplicată viza de intrare pe teritoriul României; atât paşaportul, cât şi viza trebuie să fie valabile atât la data depunerii declaraţiei de căsătorie, cât şi la data oficierii căsătoriei;
– însoţit de permisul de şedere temporară sau permanentă, după caz, valabile atât la data depunerii declaraţiei de căsătorie, cât şi la data oficierii căsătoriei;
– însoţit de cartea de rezidenţă pentru membrii de familie sau, după caz, cartea de rezidenţă permanentă pentru membrii de familie, valabile atât la data depunerii declaraţiei de căsătorie, cât şi la data oficierii căsătoriei.
Notă:
Cetăţenii statelor cu care România a încheiat tratate/convenţii/acorduri de asistenţă juridică în materie civilă sau de drept al familiei fac dovada îndeplinirii condiţiilor de fond cerute de legea lor naţională pentru încheierea căsătoriei cu documente justificative eliberate de autorităţile competente ale statului de cetăţenie.
Cetăţenii statelor care nu au misiune diplomatică acreditată în România vor prezenta declaraţie notarială din care să rezulte că îndeplinesc condiţiile conform legii naționale necesare încheierii căsătoriei în România.
În cazul încheierii căsătoriei între persoane care nu cunosc limba română sau între surdo-muţi, la oficierea căsătoriei aceştia asigură interpret autorizat.
IMPORTANT: Lipsa dovezii constituie atât o condiţie de fond, cât şi un impediment la încheierea căsătoriei, care poate atrage după sine nulitatea/neîncheierea căsătoriei.
Pentru orice alte clarificări vă rugăm contactați telefonic Serviciul Stare Civilă la nr.: 0374-548410
MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE
DEPARTAMENTUL CONSULAR
BIROUL LEGALIZĂRI DOCUMENTE
-
Adresa
Aleea Alexandru nr.24, sector 1, Bucureşti
-
Telefon
021.319.68.75
-
E-mail
legalizari@mae.ro
-
Program
De luni până vineri: 09:00 – 12:00; 13:00 – 16:00